|
||||||||
|
Altın Gün de Turks Nederlandse live sensatie is het soort band die niet voor een gat te vangen is: dansbaar, funky, rockend en traditioneel Turks krijgen allemaal een volmondig instemmend ja antwoord. De band is een sextet die op het podium in wijzerzin bestaat uit Ben Rider (gitaar), Erdinç Ecevit Yildiz (zang, keyboard, bağlama), Gino Groeneveld (percussie), Merve Dasdemir (zang, keyboard), Daniel Smienk (drums) en last but not least Jasper Verhulst (bas) die met zijn bepalend basspel de lijnen uitzet voor een strakke eigen groepssound. De zang wordt zoals op het laatste album ‘Aşk’ van song tot song steevast afgewisseld door zangeres Merve Dasdemir en zanger/ sazspeler Erdinç Ecevit Yildiz wat de variatie ten goede komt. Naast de Turkse zang zit de traditionele klank van de bağlama (een Turkse luit) vooraan in de exotische Turkse klankmix. Verder is gitarist Rider verantwoordelijk voor de bijwijlen stevige rocksound terwijl de ritmesectie aangevuld met een percussionist (conga en bongo’s) op zijn beurt instaat voor een stevig fundament. Vintage synthesizers kleuren het retro jaren 60/70 geluid dat door de eigen stempel van drijvende kracht en bassist Jasper Verhulst als bij wonder fris en hedendaags aandoet. De songs tot halfweg de set komen op een na uit het nieuwe album ‘Aşk’ en zijn alle zeer dansbaar én meezingbaar voor wie Turks verstaat. Daarin zorgen de vrolijke opener “Rakıya Su Katamam”, het ritmische met een sterk aanwezige bağlama riedel “Su Sızıyor”, het rockende “Canım Oy”, de meer traditioneel klinkende saz tonen in “Kalk Gidelim”, de ingetogen spacey ballade “Güzelliğin On Par'etmez”, het funky “Çıt Çıt Çedene”, en het met echo geladen “Leylim Ley” voor voldoende variatie en opwarming voor wat komt. Vanaf dan zit voor wie nog niet mee was de verkenningsronde er op en luidt het aanstekelijke “Yüce Dağ Başında” het exotisch dansfeestje definitief in. Een extra man op melodica en de roodharige zangeres Dasdemir die verleidelijk lacht en beweegt maken de laatste stramme benen wakker. Het is dansen en shaken bij elke song. “Doktor Civanım” is disco à la Chic aangelengd met analoge synths en een groovy baslijn. De show komt nu echt op snelheid met de rockgitaar in aanslag voor de inmiddels klassieke Altin Gun songs “Kolbastı” en “Leyla” beiden uit het onvolprezen ‘Gece’ (2019). “Badi Sabah Olmadan” gaat verder de rocktoer op. Zangeres Dasdemir heeft haar jasje uitgedaan en draagt een kort zwart topje. Zij is live de echte frontvrouw. Ik ben helemaal mee: meeklappen, joelen in roodachtige lichtshow. Altin Gun blijft de dansbare nummers aan elkaar rijgen met een fijne selectie nummers uit al hun platen. “Ordunun Dereleri” gezongen door Ecevit is trager, voorzien van new wave synths, tegelijk melodisch en ritmisch. “Yali Yali” baadt in een psychedelisch bad, is op en top Turks en heel aanstekelijk. De bandleden mogen zich uitleven o.m. op gitaar en percussie met roffelende conga’s en bongo’s en Dasdemir die het niet kan laten haar dansmoves te showen tegen een groen klank- en lichtdecor. “Çiçekler Ekiliyor” verrijkt met bongo’s en maracas is een echt Turks dansnummer, vrolijk en ritmisch. Het uiterst catchy “Süpürgesi Yoncadan” met een lange synth intro laat het uitzinnige publiek een laatste keer dansen en meeklappen. De band neemt onder luid applaus afscheid maar er komen onverwijld nog twee toegiften. “Goca Dünya” en “Kırşehirin Gülleri” uit hun debuut ‘On’ uit 2018 zijn inmiddels uitgegroeid tot klassiekers en zorgen voor de laatste climax. Dit was zowel muzikaal als partygewijs smullen. Alleen maar blije gezichten. Meer moet dat niet zijn. Foto's Yvo Zels
|